نویسنده : ادمین

بدون هیچ شکی می توان گفت استانبول نیز همچون لندن، نیویورک یا پاریس، یکی از بزرگ ترین شهرهای دنیا و البته بزرگ ترین شهر ترکیه است. این شهر در کنار تنگه بسفر یا بسفور که دو قاره اروپا و آسیا را از هم جدا می کند، قرار دارد و مرکز مالی، فرهنگی و اقتصادی ترکیه است. استانبول تنها شهر بزرگ دنیاست که در دو قاره واقع شده است. بخش قدیمی شهر مملو از معماری آسیایی، مناره ها،گنبدها، خیابان های سنگفرش شده و خانه های چوبی است و در قسمت آسیایی شهر واقع شده است. در جنوب، آب های آبی دریای مرمره خودنمایی می کنند. در شمال، در انحنای شاخ طلایی منطقه ای تفریحی به نام بِی اغلو قرار دارد.

چرا به استانبول سفر کنیم؟

استانبول در قرن چهار بعد از میلاد مسیح، به قسطنطنيه، پایتخت حکومت بیزانس تبدیل شد. اما در نهایت در سال 1453 میلادی این شهر توسط سلطان محمد دوم فتح شد و نام آن به استانبول تغییر یافت. از این حکومت های باستانی جاذبه های گردشگری تاریخی همچون کلیسای بیزانتین تا ساختمان های برجا مانده از امپراطوری عثمانی ها و عمارت تاپکاپی در بخش قدیمی این شهر باقی مانده اند.

آب و هوای این شهر نیز همچون دیگر پایتخت های اروپایی، در ماه های تیر تا شهریور گرم و شرجی است و مردم این شهر بیشتر به استراحتگاه های سواحل مدیترانه می روند. مزیت سفر به استانبول در این ماه ها این است که جمعیت کمتری در شهر و وسایل حمل و نقل عمومی خلوت تر هستند. در گرمای تابستان می توانید در رستوران های روبه روی تنگه بسفور، غذای دریایی سفارش دهید یا در باغ ها و باغچه های خنک شهر، قلیان دود کنید.

در این شهر زیبا می توانید از جاذبه های گردشگری، تاریخی و تفریحی دیدن کنید. همچنین در بهترین هتل ها اقامت داشته باشید و در بازارهای بی نظیر استانبول از بهترین برندها خرید کنید. شرکت در جشن های شبانه و فستیوال های مختلف به همراه شکم گردی و لذت بردن از موسیقی ترکی دیگر سرگرمی هایی هستند که در استانبول انتظارتان را می کشند. از اواخر شهریور تا اوایل آبان نیز هوا آفتابی، صاف و خوب است و می توان مکان های دیدنی شهر را پیاده گشت و هنوز آن قدر گرم هست که بتوان بیرون غذا خورد، با کشتی یا قایق تفریح کرد یا در دریای مرمره شنا کرد.

در قسمت آسیایی این شهر نیز جاذبه های گردشگری زیبایی وجود دارد. از جمله می توان به تماشاخانه های هنری معاصر، موزائیک های زیبای کلیسای بیزانتین، بازار قدیمی استانبول با فرش های ترک یا کاشی های فوق العاده زیبای مسجد آبی اشاره کرد. این قسمت شهر به معنای واقعی جایی است که فرهنگ غرب و شرق به هم می رسند.

چه زمانی به استانبول سفر کنیم؟

تقریبا در هر فصلی از سال می توان به استانبول سفر کرد، اما بهترین زمان های پیشنهادی برای سفر به استانبول، بهار و پاییز هستند. اگرچه ایرانی ها دوست دارند به خاطر تعطیلات تابستان ها را سفر کنند. ولی در بهار و پاییز آب و هوا مناسب تر است.

در اواخر بهار یا اوایل پاییز می توانید از روزهای آفتابی و هوای گرم لذت ببرید. اواسط تابستان، هوا بسیار گرم و شرجی است اما برای بیرون غذا خوردن در رستوران های دریایی یا نوشیدن قهوه ترک بسیار مناسب است. از اواخر آذر تا آخر اسفند، بادهای سردی از سمت دریای سیاه می وزند و مه و گاهی برف سطح شهر را می پوشاند. اما در عوض، قیمت همه چیز ارزان تر است.

گشت و گذار در سطح شهر

اگر دوست دارید همه جاهای مختلف شهر را بگردید، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بهترین گزینه است. بهتر است بخش قدیمی سلطان آحمت را پیاده گشت بزنید.

قطارهای برقی این شهر از 6 صبح تا نیمه شب فعال هستند و سلطان آحمت را به گالاتا / بی اغلو و لنگرگاه قایق های موتوری را به کاباتاش وصل می کنند.

با اتوبوس نیز به قسمت های دیدنی شهر همچون موزه کاریه رفت. هزینه اتوبوس نیز همچون هزینه قطار برقی و قطار داخل شهری است.

مگر در مواقعی که مجبور هستید، کرایه کردن اتومبیل در استانبول دیوانگی است. زیرا خطر تصادف در این شهر بالاست و اصولا جای پارک نیز وجود ندارد.

مراکز خرید استانبول

ــ کاپالی چارشی که بازار سرپوشیده است. در این بازار میتوانید قالیچه، اشیاء سرامیکی و ظروف مسی، لباسهای چرمی خریداری کنید

ــ بازار می سیر چارشی سی در ایستگاه امین اونو است. در این بازار میتوانید ادویه بخرید.

ــ در قسمت قدیمی شهر استانبول در محله سلطان احمد هم مراکز خرید دیگری هم وجود دارد.

ــ بهترین مکان برای خرید لباس و پارچه خیابان استقلال، خیابان جمهوریت و خیابان روملی است.

ــ مراکز خرید آتاکوی گالریا در منطقه آتاکوی، آک مرکز در منطقه اتیلر و مرکز خرید کاروسل در منطقه باکیرکوی، پاساژ اطلس در محله بی اوغلو، ــ مرکز خرید کاپیتول و چنیار آلتی در منطقه بیازیت از دیگر مراکز خرید هستند.

ــ در مراکز خرید Cevahir و Kanyon و Metrocity میتوانید اجناس مارکدار مثل مانگو، بنتون، زارا، لیوایز و ماوی را پیدا کنید.

تنگه استانبول (تنگه بسفر)

این تنگه در واقع قاره اروپا را از قاره آسیا جدا می کند. هتل های مدرن و ویلاهای چوبی قرار گرفته در حاشیه ساحل به همراه کاخهای زیبای مرمرین که در مجاورت قلعه های سنگی روستائی و دهکده های کوچک ماهیگیری قرار گرفته جذابیت این منطقه را دو چندان نموده است. گردش با قایق یکی از بهترین راههای تماشای اطراف تنگه بسفر است.

alt

هتل های استانبول

استانبول از لحاظ زیرساخت گردشگری بسیار مجهز است و به مسائل رفاهی و اقامتی توریست ها توجه زیادی شده است. در این شهر با هر بودجه ای می توانید، هتل برای اقامت پیدا کنید. هاستل، مسافرخانه، هتل های سه ستاره، چهار ستاره و پنج ستاره در استانبول در هر فصلی از سال به مسافران این شهر خدمات رسانی می کنند.

دانستنی های پیش از سفر

شما باید همیشه کارت شناسایی همراه خود داشته باشید به همین دلیل، پاسپورتتان را همه جا همراه خود داشته باشید. هرگز به ترکیه یا موسس آن یعنی آتاتورک توهین نکنید. هنگام بازدید از مکان های مذهبی همچون مسجد، لباس های مناسب به تن کنید و از افراد نمازگزار هرگز عکسبرداری نکنید.

اطلاعات مفید

خدمات اورژانس: 112 برای آمبولانس و 155 را برای تماس با پلیس شماره گیری کنید.

دفتر مرکزی گردشگران: 00 90 212 518 8754

واحد پول: لیره ترکیه

کد شهر: 00 90

اختلاف ساعت با تهران: 1.5 ساعت

مدت پرواز: 3 ساعت